alfa423 (2)

Ο κρυμμένος πλούτος της Ελλάδας . Άρθρο στο περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ, Νοέμβριος 2017.

Ο ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Του Παναγιώτη Σγουρίδη *

Θα ξεκινήσω με το κοινότυπο: «Η Ελλάδα είναι μια ευλογημένη χώρα» και αυθόρμητα τίθεται η ερώτηση: «Τις πταίει» και είμαστε υπό οικονομική επιτροπεία;

Μήπως φταίει ο Έλληνας; Αλλά γιατί ο ίδιος όταν βρίσκεται στο εξωτερικό διαπρέπει; Συνεπώς κάτι άλλο φταίει.

Από το  1821 έως σήμερα  η Ελλάδα κατέκτησε την ανεξαρτησία της, υπερδιπλασίασε τη γεωγραφική της έκταση, εμβάθυνε τους δημοκρατικούς της θεσμούς, εντάχθηκε στον σκληρό πυρήνα της Ε.Ε., ποτέ όμως δεν είχε καταφέρει να αποκτήσει την αυτονομία της που συνταγματικά μεταφράζεται σε  κατοχυρωμένους θεσμούς που θα λειτουργούν ανεμπόδιστα.

Μέσα σε δυο αιώνες δεν έχει γίνει εφικτό να υλοποιηθούν εκείνες οι αλλαγές που θα έθεταν τα όρια μέσα στα οποία θα κινείτο το πολιτικό παιχνίδι  καθώς και το σταθερό πλαίσιο για την οικονομία.

Σίγουρα σε αυτό δεν αποτελούν δικαιολογία οι εθνικοί και εμφύλιοι πόλεμοι που έζησε η χώρα μας.

Στρέφοντας το βλέμμα στο παρελθόν, επισημαίνω μια από τις κακοδαιμονίες και μάλιστα την πιο χτυπητή. Από τις περίπου 210 κυβερνήσεις που σχηματίστηκαν στα 200 χρόνια του ελεύθερου βίου της Ελλάδας, μόνο οι εννιά κατάφεραν να εξαντλήσουν την τετραετία.

Κι όμως, η πολιτική σταθερότητα έχει άμεση επίδραση στη λειτουργία των επιχειρήσεων  και στην προσέλκυση επενδύσεων για να μπορέσει  να υπάρξει υγιής ανταγωνισμός. Είναι δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις αποδίδουν περισσότερο αποτελεσματικά σε χώρες όπου υπάρχει σταθερό περιβάλλον.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση άρχισε να παίρνει μπροστά  όταν κατοχυρώθηκε θεσμικά η σταθερή θητεία. Με αυτόν τον τρόπο δόθηκε  περισσότερος ωφέλιμος χρόνος σε κάθε αυτοδιοικητική αρχή ώστε να εφαρμόσει τις πολιτικές της.

Συνεπώς, το ίδιο πρέπει να ισχύσει και για τις εθνικές εκλογές μέσω της αναθεώρησης του Συντάγματος. Επιβάλλεται κάθε κυβέρνηση να εξαντλεί την τετραετή θητεία της και να κρίνεται στο τέλος από τον ελληνικό λαό για τις πράξεις  ή τις παραλείψεις της.

Μια άλλη αδυναμία είναι η συνεχής συγχώνευση  ή η διάσπαση υπουργείων  για την ικανοποίηση προσώπων των εκάστοτε πρωθυπουργικών επιλογών. Αυτό προκαλεί ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας, αντί να θεσμοθετηθεί το αυτονόητο:  ένας διαχρονικά μικρός και σταθερός κορμός  υπουργείων που κάτω από αυτόν να συμπληρώνεται με θέσεις υφυπουργών, εφόσον η σύγχρονη πραγματικότητα το καθιστά αναγκαίο.

Επίσης δεν είναι χωρίς περιεχόμενο η πρόταση των εξωκοινοβουλευτικών υπουργών. Ένα Υπουργικό Συμβούλιο που αποτελείται μόνο από εξωκοινοβουλευτικά στελέχη σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί προϊόν συναλλαγής και εκβιασμών.  Με αυτόν τον τρόπο η Βουλή θα αποκτήσει   κύριο ελεγκτικό ρόλο.

Αυτό μπορεί  επίσης να κατοχυρωθεί συνταγματικά. Οι παραπάνω αλλαγές θωρακίζουν το πλαίσιο και δίνουν οριστική λύση σε όσα ταλανίζουν το πολιτικό σκηνικό εδώ και πολλές δεκαετίες με αποτέλεσμα να μένουν  μετέωρες όσες ορθές πρωτοβουλίες έχουν έως τώρα αναληφθεί.

Στο πεδίο της οικονομίας, οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές έχουν ανάγκη από ένα απλό και σταθερό φορολογικό σύστημα με ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας και αυτό μόνο συνταγματικά μπορεί να θεσμοθετηθεί.  Έτσι  η Ελλάδα θα γίνει ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Δυστυχώς σήμερα η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων στραγγαλίζει το «επιχειρείν» και αποτελεί το ισχυρότερο αντικίνητρο για να έρθουν καινούργιες επενδύσεις.

Φυσικά δεν θα πρέπει να θεωρείται πλούσιος ο φορολογούμενος που δηλώνει 12.000 ευρώ ετησίως. Αυτό όμως για να αλλάξει είναι αναγκαίο να υιοθετηθεί σε κάθε συναλλαγή η χρησιμοποίηση της χρεωστικής κάρτας. Με αυτόν τον τρόπο οι αποδείξεις θα υπολογίζονται ως οικογενειακό έξοδο και θα υπάρχει η αντίστοιχη  φορολογική ελάφρυνση στη βάση εσόδων- εξόδων.

Η δίκαιη φορολόγηση για μισθωτούς, συνταξιούχους και επιχειρήσεις, δεν πρέπει να είναι πλέον ζητούμενο, αλλά  αυτονόητη πράξη και οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ επιμένουμε σταθερά και αμετακίνητα στην δημιουργία μιας δίκαιης κοινωνίας για όλους τους Έλληνες.

Επιτακτική ανάγκη  είναι επίσης το ξαναζωντάνεμα της ελληνικής υπαίθρου. Μελέτη της Εθνικής Τράπεζας αποτυπώνει ότι τα περιθώρια δυνητικής ανάπτυξης του ελληνικού αγροδιατροφικού τομέα, μπορούν να δημιουργήσουν περίπου 200.000 νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσουν με πάνω από 12 δισ. ευρώ το χρόνο  το ΑΕΠ της χώρας.

Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η αναβάθμιση της τεχνολογίας παραγωγής, ο βαθμός τυποποίησης των προϊόντων και ο τρόπος λειτουργίας του νέου τύπου αγροτικών επιχειρήσεων νομοθετικά κατοχυρωμένων  όπου θα μπορούν σε αυτές να συμμετέχουν οι κάτοικοι της υπαίθρου με γη, με μηχανήματα, με κεφάλαια, με εργασία και γνώση. Δηλαδή, έναν αγροτοδιατροφικό cluster που την υπεραξία του προϊόντος θα την μοιραστούν αναλογικά οι συμμετέχοντες στον επιχειρηματικό συνεργατικό σχηματισμό.

Επίσης η οικονομία της γνώσης απαιτεί  μια ενιαία ψηφιακή στρατηγική και σειρά δράσεων με ορίζοντα τετραετίας που μπορεί να οδηγήσει με βάση εκτιμήσεις του ΣΕΒ,  σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 4% έως το 2021.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε συνεργασία με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία τουλάχιστον 50.000 νέων, επιπλέον μόνιμων θέσεων απασχόλησης, ενώ εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την ελκυστικότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα, προσελκύοντας επενδύσεις.

Οι προτάσεις των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στην συνταγματική αναθεώρηση αυτές τις αβελτηρίες έρχονται να εξαλείψουν.

Ο Παναγιώτης Σγουρίδης είναι αντιπρόεδρος των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων και πρώην υπουργός.