Η απάντηση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ.Παναγιώτη Σγουρίδη στη Βουλή, στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Ν. Δ. κ. Δ. Κυριαζίδη, σχετικά με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό του Νομού Δράμας, 7.12.2015
Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
«Η Δράμα δεν θα μείνει εκτός εθνικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη. Δυστυχώς μέχρι και σήμερα αυτός ο εθνικός σχεδιασμός –και δεν είναι ευθύνη της κυβέρνησης των 10 μηνών, αλλά είναι ευθύνη πολύ περισσότερων κυβερνήσεων – δεν έχει υπάρξει.
Μέσα σ΄ αυτόν τον εθνικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη, ένα μεγάλο κομμάτι είναι και ο εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για τις μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδα. Ως εκ τούτου πολλοί άξονες, οι οποίοι έχουν να κάνουν με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο ή τις συνδυασμένες μεταφορές, έχουν επιλεγεί κατά το δοκούν. Γι΄ αυτό υπάρχουν και εμπλοκές. Είτε γιατί υπήρχαν ισχυροί παράγοντες σε κάποιες περιοχές και σε κάποιες άλλες δεν υπήρχαν, είτε γιατί υπήρχαν ανάμεσα στις περιφέρειες διαφορές και φτάσαμε στο σημείο πολλά πράγματα να καθυστερούν για τους λόγους αυτούς.
Ήδη, στις προθέσεις αυτής της κυβέρνησης, είναι άμεσα να συγκροτηθεί διευρυμένη διυπουργική επιτροπή από στελέχη με πανεπιστήμια αλλά και συμβούλους ευρωπαϊκού αλλά και διεθνούς κύρους, όπως είναι η Eυρωπαϊκή Tράπεζα Eπενδύσεων, η World Bank, για να μπορεί να υπάρξει αυτός ο σχεδιασμός που επιτέλους θα μπορέσει να φτιάξει εκείνα τα δίκτυα και εκείνα τα έργα που θα προσελκύσουν ιδιωτικές επενδύσεις, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν και να συγχρηματοδοτηθούν από.το πακέτο Γιουνκέρ των 35 δις ευρώ.
Για τον άξονα Δράμας – Αμφίπολης θα σας αναφέρω τις εξελίξεις
Αυτός ο άξονας χωρίζεται σε τρία τμήματα : Το πρώτο τμήμα είναι η παράκαμψη Δράμας – Μαυρολεύκης. Εκπονείται η μελέτη από το ΠΕΠ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Είναι μήκους 9 χιλιομέτρων και πλάτους 17m. Η Εγνατία Οδός μελετά τον ανισόπεδο κόμβο που θα περάσει την ήδη υπάρχουσα περιφερειακή της Δράμας και επίσης τους παράπλευρους δρόμους, οι οποίοι χρειάζονται για να ολοκληρωθεί αυτό το κομμάτι.
Το δεύτερο κομμάτι του κάθετου άξονα Δράμας – Αμφίπολης, είναι το κομμάτι Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη. Είναι μήκους 30km, έχει ανατεθεί η μελέτη από το Υπουργείο Υποδομών και το πλάτος του δρόμου αυτού είναι 22-25m, όχι 17. Είναι περίπου σαν της Εγνατίας. Η μελέτη βρίσκεται σε οριστικό στάδιο. Υπολείπονται η σήμανση, τα ηλεκτρομηχανολογικά και κάποια τεχνικά έργα. Στην πρώτη μελέτη που σας ανέφερα, του πρώτου κομματιού, υπάρχει και θέμα κτηματολογίου.
Το τρίτο κομμάτι του κάθετου άξονα αυτού είναι Παλαιοκώμη – Αμφίπολη, είναι μήκους 10km περνάει δίπλα από τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης, με αποτέλεσμα το πλάτος του δρόμου να είναι μόλις 11m, και να σκεφτόμαστε να τον μετακινήσουμε ανατολικότερα , στις υπώρειες του Παγγαίου, για να μπορεί να αποκτήσει το πλάτος που χρειάζεται τα 20 με 25m, για να μπορεί να υπάρχει μια συνέχεια. Η ολοκλήρωση του έργου αυτού είναι της τάξης των 150.000.000 ευρώ και επειδή ακριβώς δεν εντάσσεται στα διευρωπαϊκά δίκτυα, αυτό το έργο θα ολοκληρωθεί από εθνικούς πόρους.
Η μελέτη του δεύτερου κομματιού εγκρίθηκε – για να καταλάβετε το βάθος χρόνου που χρειάζονται κάποια έργα ή αν θέλετε και τη γραφειοκρατία που υπάρχει – το Νοέμβριο του 2007, ανατέθηκε το Δεκέμβριο του 2008, υπογράφηκε η σύμβαση το Μάρτιο του 2009 και θα ολοκληρωθεί η μελέτη αυτή τον Ιούλιο του 2016.Αυτό σ΄ότι αφορά τις μελέτες. Έρχομαι τώρα στο κομμάτι με επίβλεψη της ΕΓΝΑΤΙΑΣ. Η ΕΓΝΑΤΙΑ έχει αναλάβει τον άξονα Ε61, που είναι Καβάλα – Δράμα – Σέρρες – Σύνορα και αυτό το κομμάτι θεωρείται ότι πρέπει να μετακινηθεί προς τη Δράμα για να μπορέσει και η Δράμα να αποκτήσει την Εγνατία της. Άρα ένα μικρό κομμάτι από τον κάθετο άξονα Δράμα – Αμφίπολη, θα χρηματοδοτηθεί από τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Επίσης έχει μελετηθεί το κομμάτι από την Καβάλα στη Δράμα και έχει ολοκληρωθεί η μελέτη της παράκαμψης της Δράμας για τον Ε61 και η παράκαμψη των Σερρών και υπολείπονται 3 εκατομμύρια ευρώ που θα τα πάρουμε από το Connecting Euro Facility, για να μπορέσει να μελετηθεί το κομμάτι από την παράκαμψη της Δράμας μέχρι την παράκαμψη των Σερρών.
Πιστεύω λοιπόν ότι,ι προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται έστω και αργά τα έργα αυτά, γιατί θεωρούμε ότι και η Δράμα πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσει τη διασύνδεση αυτή».
Στη δευτερολογία του ο κ. Σγουρίδης απαντά σε διευκρινιστικές ερωτήσεις του ερωτώντα βουλευτή και αναφέρεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο :
«Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι αυτή η διυπουργική επιτροπή για το μεγάλο σχέδιο δεν έχει να κάνει με τα έργα αυτά. Αυτά τα έργα έχουν πάρει το δρόμο τους και θα προχωρήσουν.
Εκείνο που θέλω να επισημάνω στην παρέμβασή σας κ. Κυριαζίδη, είναι ότι το Μάρτιο του 2016 θα τελειώσει η μελέτη για το κομμάτι των 30km από Μαυρολεύκη Παλαιοκώμη. Από εκεί και πέρα η δημοπράτηση όλου του έργου θα γίνει αφού ωριμάσουν οι μελέτες του πρώτου κομματιού και μελετηθεί και το τρίτο κομμάτι που πρέπει να φύγει από τον αρχαιολογικό χώρο, καταλαβαίνετε ότι έχουμε χρόνο μπροστά μας.
Η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει, έργα τα οποία έχουν ωριμάσει να τα προωθήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, γιατί πιστεύουμε ότι μέσα από τις δημόσιες επενδύσεις, μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και μέσα από το άνοιγμα της επιχειρηματικότητας θα καλύψουμε άλλα ζητήματα.
Έρχομαι όμως στο θέμα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Έχουν προταθεί μελέτες για συγχρηματοδότηση για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη, Στρυμόνα, Δράμα, Αλεξ/πολη, Ορμένιο και έχουμε ζητήσει μετά τις μελέτες αυτές να υλοποιήσουμε την ηλεκτροκίνηση στο κομμάτι Στρυμόνα – Δράμα – Αλεξ/πολη και στο κομμάτι Αλεξ/πολη – Ορμένιο.
Πιστεύουμε ότι το κομμάτι Αλεξ/πολη – Ορμένιο, θα προχωρήσει μέσα στο 2016, το άλλο κομμάτι για να είμαι ειλικρινής προς την αίθουσα και τους βουλευτές θα προχωρήσει μέσα στο 2017.
Όμως έχει ξεκινήσει να σχεδιάζεται το κομμάτι της σιδηροδρομικής Εγνατίας που σας αφορά και έχει να κάνει με τη μελέτη από Τοξότες – Καρβάλη – Αμφίπολη – Θεσσαλονίκη.
Είναι κομμάτι της σιδηροδρομικής Εγνατίας . Θα είναι κομμάτι υψηλών ταχυτήτων, όπως όλη η σιδηροδρομική Εγνατία. Αυτό υπολογίζεται ότι μπορεί να αρχίσει να υλοποιείται προς το τέλος του 2019 και επίσης θα υπάρξει συμβατική γραμμή η οποία θα συνδέει το κομμάτι Αμφίπολη – Νέα Ζίχνη, που θα μειώνει το χρόνο μεταφοράς φορτίων από τη Θεσσαλονίκη στη Δράμα και θα μειώσει τη διαδρομή κατά 60km».
Όπως ξέρετε ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα έμεινε πάρα πολύ πίσω. Αλλά ο σιδηρόδρομος είναι ο μοχλός ανάπτυξης της χώρας μαζί με τα logistics μαζί με τα εμπορευματικά κέντρα. Και σ΄αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε.
Χαίρομαι, γιατί η ερώτηση αυτή έδωσε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε ένα ευρύτερο σχέδιο για τη χώρα.