Η τοποθέτηση του π. Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Παναγιώτη Σγουρίδη, στην Ημερίδα με θέμα: «Άρδευση της Βόρειας Ηλείας του Δήμου Ανδραβίδας – Κυλλήνης και του Δήμου Πηνειού από το φράγμα Πηνειού», που διοργανώθηκε την Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016 στο ΣΙΝΕ Άστρον στα Λεχαινά από τους ΑΝ.ΕΛ. Νομού Ηλείας.
Κύριοι Δήμαρχοι,
Κύριου εκπρόσωποι τοπικών φορέων
Κύριοι Πρόεδροι Οργανισμών και Δ/νσεων
Κυρίες και Κύριοι Όταν ο Αν. Γενικός Γραμματέας των ΑΝ. ΕΛ. κ. Θανάσης Μπέλτσος με ενημέρωσε για την ημερίδα αυτή και μου ζήτησε να παραβρεθώ και να συμβάλω στην προώθηση του έργου, το έκανα χωρίς δισταγμό, όχι γιατί σαν Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης είχα ασχοληθεί με το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και αργότερα ως Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ασχολήθηκα και με το έργο αυτό, αλλά γιατί πιστεύω ότι μετά την αυτόματη δημοσιονομική προσαρμογή που αποφασίστηκε, σύμφωνα με την οποία στην περίπτωση που τα έσοδα του ελληνικού δεν επαρκούν, αυτομάτως περικόπτονται μισθοί και συντάξεις, το κράτος πρέπει να αξιοποιήσει παραγωγικά τους ελάχιστους πόρους που διαθέτει, ώστε το κάθε ευρώ που επενδύεται, να αποφέρει πολλαπλάσιο όφελος. Το έργο αυτό της αξιοποίησης των νερών του φράγματος του Πηνειού εντάσσεται στην κατεύθυνση αυτή και δημιουργεί πολλαπλά οφέλη στους αγρότες αρχικά και κατ΄επέκταση στην Ελληνική οικονομία.
Έτσι ξεκίνησα από τη Θράκη το πρωί, κάνοντας 1200km και θα επιστρέψω αύριο το πρωί, παρ΄ότι κι εγώ σαν αμπελοκαλλιεργητής σ΄αυτό το δύσκολο καλοκαίρι ποτίζω τη βιολογική μου καλλιέργεια και γνωρίζω πολύ καλά ότι ο αγρότης είναι εργοστάσιο χωρίς σκεπή.
Ξεκαθαρίζω εξ’ αρχής, ότι δεν ήρθα εδώ για να είμαι ευχάριστος, αλλά για να είμαι χρήσιμος.
Θέλω λοιπόν με όσους ακολουθήσουν στο βήμα αυτό να αλληλοερευνήσουμε τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε το έργο αυτό που αποτελείται από τρία κομμάτια να ενταχθεί.
Το 1ο είναι η επέκταση του υπάρχοντος δικτύου στο Ν. Ηλείας, ώστε να αρδευτούν επιπλέον 150.000 στρέμματα
Το 2ο είναι η κατασκευή του κομματιού στη Δυτική Αχαΐα που θα αρδεύσει 100.000 στρέμματα και
Το 3ο είναι η ανακαίνιση του υπάρχοντος δικτύου και ο καθαρισμός του φράγματος από τις επιχώσεις.
Σαφώς στο παρελθόν υπήρξαν λάθη, παραλείψεις, αδιαφορία αλλά αυτό δεν μας αφορά. Σήμερα είμαστε στο 2016 και πρέπει να δούμε μπροστά. Έτσι θα βοηθήσουμε τους εαυτούς μας και τη χώρα.
Το έργο είναι χρήσιμο γιατί ήδη οι κάμποι λόγω βαθέων γεωτρήσεων έχιυν υφαλμυρωθεί, η ανεξέλεγκτη νιτρορύπανση στις ακτές δημιουργεί υπερτροφία φυτοπλαγκτού και χαλάει τις όμορφες ακτές, πλήττοντας τον τουρισμό.
Είναι οικονομικά προσοδοφόρο γιατί σύντομα θα αποσβέσει το κόστος.
Επειδή δεν ήρθα εδώ ως μελετητής και κατασκευαστής, παρ΄όλο που είμαι αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός και διετέλεσα επί μακρόν κατασκευαστής δημοσίων έργων, αλλά ήρθα ως μέλος πολιτικού φορέα των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, πήρα πληροφορίες από τους νομικούς, Γραμματείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Υποδομών και από Διευθύνσεις τους για το πώς μπορεί αρδευτικά έργα να ενταχθούν στα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Θα σας δώσω το νομικό περίγραμμα το οποίο είναι το εξής:
1. Μέχρι τώρα η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επέτρεπε από τους πόρους της την αύξηση της αγροτικής μας παραγωγής και τα έργα αυτά εντάσσονταν ως έργα περιβαλλοντολογικής προστασίας. Τώρα πλέον εντάσσονται υπό προϋποθέσεις, αλλά το έργο στο οποίο αναφερόμαστε καλύπτεται από όλες τις πλευρές.
2. Προϋπόθεση ένταξης είναι : να υπάρχει η μελέτη διαχείρισης υδάτων γιατί οπωσδήποτε το 30% του νερού οποιουδήποτε αρδευτικού έργου πρέπει να πηγαίνει στη θάλασσα. Ευτυχώς αυτή ολοκληρώθηκε το 2013 για όλη την Ελλάδα και φυσικά και για την Πελοπόννησο.
3. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει η τιμολόγηση του νερού, που δυδτυχώς καθυστερήσεις από το 2005 μέχρι σήμερα δεν την ολοκλήρωσαν και ευελπιστούμε να έχει ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2016. Βάσει αυτής βγαίνει η εξίσωση κόστους – οφέλους του έργου και στοιχειοθετεί την επιλεξιμότητά του.
Εξ΄αιτίας του τελευταίου δεν άνοιξε το μέτρο των αρδευτικών αλλά αυτό συμφέρει στην περίπτωσή σας και βοηθάει στο να προετοιμάσετε τα επόμενα βήματά σας.
Οι υπόλοιπες προϋποθέσεις επιλεξιμότητας ένταξης αρδευτικών έργων είναι:
• Να υπάρχει η μελέτη σκοπιμότητας
• Να υπάρχει η μελέτη εφαρμογής για απορρόφηση πόρων
• Να υπάρχει συμφωνία των αυτοδιοικητικών για την πρόταξη αυτού του έργου έναντι κάποιων άλλων.
Για τα έργα αυτού του τύπου αν δεν συντρέχουν αυτές οι προϋποθέσεις καμία πολιτική παρέμβαση δεν μετράει.
Τα μεγάλα έργα πάνω από ένα προϋπολογισμό γίνονται από το Υπουργείο και αν κατατμηθούν από τις Περιφέρειες. Για το συγκεκριμένο μπορεί να υπάρξει μικτό σύστημα.
Εν κατακλείδι το κομμάτι του έργου προς την Αχαΐα, με μια επικαιροποιημένη μελέτη, μπορεί να ενταχθεί άμεσα σε πρόγραμμα γιατί συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις.
Η ανακαίνιση του υπάρχοντος έργου ώστε να μην υπάρχουν διαρροές από τα καναλέτα μιας και το 40% του νερού φεύγει, πρέπει να γίνει από εθνικούς πόρους.
Η επέκταση του έργου στο Ν. Ηλείας βρίσκεται στα σπάργανα και πρέπει να υπάρξει εγρήγορση των τοπικών και κοινωνικών φορέων της περιοχής και συγκεκριμένα:
1. Μελέτη σκοπιμότητας. Αυτή κατά 90% υπάρχει από τις προηγούμενες.
2. Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, το ίδιο ισχύει και γι΄αυτή.
3. Μελέτη διαχείρισης υδάτινων πόρων. Αυτή υπάρχει.
4. Μελέτη Εφαρμογής και Κατασκευής. Αυτή πρέπει να γίνει.
5. Τεύχη Δημοπράτησης. Προϋπολογισμός και Τιμολόγηση νερού που ισχύει για όλους.
Όλα αυτά δεν είναι απλά και θα πρέπει να υπάρχει συντονισμός και προσπάθεια για να εξευρεθούν κάποια χρήματα για εκκίνησε για τι η οριστική ένταξη θα γίνει σε ευρωπαϊκά προγράμματα.
Εμείς θα είμαστε κοντά σας.
Σας ευχαριστώ πολύ που με ακούσατε.