ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 21-07-2009
Όλοι συμφωνούμε ότι το σχολείο, από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο είναι το φυτώριο που παράγει την κοινωνία του αύριο, μια κοινωνία που πρέπει να επιβιώσει και να διακριθεί στον ανταγωνισμό της διεθνούς κοινότητας.
Τις τελευταίες ημέρες ανακοινώνονται προτάσεις και μέτρα για την Παιδεία.
Η κυβέρνηση επί τέλους αναγνωρίζει ότι το σχολείο βρίσκεται σε τέλμα. Η Δημόσια εκπαίδευση , το καμάρι της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Παπανούτσου επί κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου κατέρρευσε. Η ελληνική οικογένεια στρέφεται μαζικά στο ιδιωτικό σχολείο, απογοητευμένη από την ποιότητα της προσφερόμενης δημόσιας εκπαίδευσης. Τα φροντιστήρια ανθούν επιβαρύνοντας σημαντικά τον Έλληνα εργαζόμενο και διαλύοντας τον μύθο της Δωρεάν Παιδείας.
Είναι χρήσιμο να μελετήσουμε το παράδειγμα της Μεγάλης Βρετανίας η οποία αναβάθμισε τις σχολικές υποδομές με τις συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα, εξασφάλισε την συντήρηση και λειτουργία των σχολείων από εξειδικευμένες επιχειρήσεις και συγκεντρώθηκε στην βελτίωση των εκπαιδευτικών. Το αποτέλεσμα σε δέκα μόλις χρόνια είναι, ότι το ποσοστό των μαθητών που εξέρχονται από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ικανοποιητικές διεθνώς επιδόσεις στην γλώσσα και τα μαθηματικά ανήλθε από το 62% στο 80%. Επιπλέον η μέση Βρετανική οικογένεια επιβαρύνεται το ισοδύναμο των 100 ευρώ το μήνα , ενώ οι άνεργοι και οι χαμηλόμισθοι επιδοτούνται από το κράτος. Ο βρετανός πατέρας δεν πληρώνει όμως για φροντιστήρια, ξένες γλώσσες και δραστηριότητες, η δε μητέρα δεν είναι ο «ταξιτζής» των απογευματινών δραστηριοτήτων του παιδιού.
Η χώρα μας όμως ούτε τις κατάλληλες υποδομές έχει, ούτε σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολείων έτσι δεν γνωρίζουμε πόσοι μαθητές έχουν ικανοποιητικές γνώσεις, συνδικαλισμό όμως έχουμε. Όσο για τις διεθνείς συγκρίσεις, ούτε λόγος. Η Ελλάδα απουσιάζει από όλα τα διεθνή συστήματα αξιολόγησης. Δείτε το παράδειγμα, πόσα τμήματα ελληνικών πανεπιστημίων δεν αξιολογήθηκαν γιατί δεν υπέβαλαν τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά αφού δεν υπάρχει μηχανισμός να τα υποχρεώνει , ούτε προβλέπεται στην περίπτωση αυτή η επιβολή κυρώσεων.
Όλοι συμφωνούμε ότι το σχολείο, από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο είναι το φυτώριο που παράγει την κοινωνία του αύριο, μια κοινωνία που πρέπει να επιβιώσει και να διακριθεί στον ανταγωνισμό της διεθνούς κοινότητας. Μια Ελλάδα που συνεχίζει τις παραδόσεις της αριστείας στα γράμματα , στο εμπόριο, στις τέχνες και στον πολιτισμό, είναι η Ελλάδα που διαθέτει στους κατοίκους της ένα ανταγωνιστικό Δημόσιο σχολείο, που εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλους, που ανταμείβει αξιοκρατικά τους καλλίτερους.
Ανταγωνιστικό σχολείο σημαίνει σύγχρονες υποδομές, ευχάριστες σε μαθητές και δασκάλους. Το ανταγωνιστικό σχολείο απαιτεί άξιους εκπαιδευτικούς λειτουργούς καλά αμειβόμενους ώστε να μην έχουν την ανάγκη της παραπαιδείας για να επιβιώσουν, αξιοκρατικά επιλεγμένους , σε διαρκή αξιολόγηση και ανταμοιβή για τις εκπαιδευτικές τους επιδόσεις.
Ανταγωνιστικό σχολείο σημαίνει σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα με επικαιροποιημένη γνώση.
Επεξηγηματικά πρέπει να αγωνιστούμε χωρίς μικροκομματικές σκοπιμότητες για:
- Δημόσια ανταγωνιστική παιδεία για όλους , δωρεάν για όσους έχουν ανάγκη.
- Δημόσιο σχολείο για όλους, πρότυπα δημόσια για τους άριστους.Ας απαλλαγούμε επιτέλους από την υποκρισία του δωρεάν και της ισοπέδωσης , ας είμαστε των ίσων ευκαιριών και ας απαλλάξουμε την ελληνική οικογένεια από την παραοικονομία της παραπαιδείας.