Συνέντευξη του Υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων στο ΧΩΝΙ την Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

 

 

Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού βρίσκεται στο τραπέζι. Τι λέτε γι’ αυτό κ. Σγουρίδη;

«Η κακοδαιμονία του ασφαλιστικού συστήματος στην Ελλάδα, είναι ότι συστήθηκε το 1950 χωρίς αναλογιστική μελέτη.

Αφενός η παθητική διαχείριση των αποθεματικών την εποχή «των παχιών αγελάδων» από την Τράπεζα της Ελλάδος και ο άτοκος δανεισμός τους στο κράτος και αφετέρου, η ενεργητική διαχείριση των αποθεματικών τους την εποχή Σημίτη που είχαν την λογική του τζόγου, μαζί με τα δομημένα ομόλογα της εποχής Καραμανλή και τα 13 δις της χασούρας του PSI του Βενιζέλου, οδήγησαν στη σημερινή τραγική κατάσταση. Ένας ψύχραιμος αναλογισμός αποδεικνύει πως η μαύρη τρύπα του ασφαλιστικού συστήματος σήμερα είναι 6 φορές το ΑΕΠ της χώρας.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας που το 2050 ένας στους δύο πολίτες θα είναι πάνω από 65 ετών, την ανεργία που από 13% το 2009 φθάνει σήμερα 25,5%, τη μείωση των μισθών κατά 20%, τη μείωση των ασφαλισμένων κατά 600.000 και τη μερική απασχόληση που από 11,5% το 2009 φθάνει σήμερα 22.5%, η άμεση παρέμβαση στο ασφαλιστικό είναι επιτακτική ανάγκη».

Πως κρίνετε την «καταγγελτική» στάση που τηρούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, όταν είναι γνωστό πως έχουν συμβάλει στη γιγάντωση του προβλήματος;

«Τα κόμματα της αντιπολίτευσης στρουθοκαμηλίζουν πιστεύοντας ότι θα αποποιηθούν των από δεκαετίες ευθυνών τους, ξεχνώντας εσκεμμένα ότι η συμφωνία του Αυγούστου 2015  που και αυτά ψήφισαν στη Βουλή, περιελάμβανε για το ασφαλιστικό  όλες τις προηγούμενες δεσμεύσεις της Ελλάδας με τους δανειστές, αφήνοντας «ως παράθυρο» τη σχεδίαση ενός νέου νόμου με πιο ολιστική προσέγγιση στο τεράστιο ασφαλιστικό πρόβλημα.

Αυτό το «παράθυρο» αξιοποιεί η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με το σχέδιο Κατρούγκαλου, πάνω στο οποίο γίνονται συζητήσεις με τους θεσμούς και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Η διαδικασία αυτή θα είναι πολύ δύσκολη και επίπονη».

Ποια η θέση των ΑΝΕΛ επί της πρότασης Κατρούγκαλου;

«Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και ο Πάνος Καμμένος  χωρίς λαϊκισμούς στέκονται υπεύθυνα υποβάλλοντας προτάσεις. Θεωρούμε ότι η δομή του σχεδίου Κατρούγκαλου είναι στη σωστή κατεύθυνση διότι:

  • Το κράτος εγγυάται τις συντάξεις εθνική και αναλογική και όχι μόνο την βιωσιμότητα των ταμείων
  • Θεσπίζει την εθνική σύνταξη.
  • Θεσπίζει τη ρήτρα ανάπτυξης.
  • Ενοποιεί τα ταμεία ουσιαστικά και όχι τυπικά, απελευθερώνοντας ανθρώπινο δυναμικό για ελέγχους.

Βέβαια πάσχει στον τρόπο χρηματοδότησης του. Γι’ αυτό οι ΑΝΕΛ προτείνουν ειδική εισφορά ενίσχυσης επί των τραπεζικών συναλλαγών ανεξαρτήτου ύψους 1-1,5‰, που θα εισπράττεται και θα καταβάλλεται απευθείας από τις τράπεζες στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Αυτός ο πόρος θα μειώνει κατά πολύ το βάρος των εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών, διότι υπολογίζεται  περί τα 850.000.000 ευρώ ετησίως. Καταθέσαμε και θα καταθέσουμε και άλλες προτάσεις όπως η θέσπιση Διεύθυνσης Στατιστικής και Αναλογιστικής παρακολούθησης του ασφαλιστικού συστήματος που θα μελετά συνεχώς τις διάφορες παραμέτρους που επηρεάζουν το σύστημα και θα ενημερώνει εγκαίρως την διοίκηση του ΕΦΚΑ, προλαμβάνοντας δυσμενείς εξελίξεις. Δυστυχώς η αντιπολίτευση δεν κάνει το ίδιο με εμάς, παρά μόνο κρατάει αρνητική στάση χωρίς να προτείνει τίποτα».

Πως είδατε την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην ηγεσία της ΝΔ; Ποιον δρόμο θα ακολουθήσει η αξιωματική αντιπολίτευση, με τους Άδωνη Γεωργιάδη και Κώστα Χατζηδάκη στην ηγετική ομάδα;

«Είναι άγραφος νόμος πως η δομική αντιπολίτευση εγγυάται τους δημοκρατικούς θεσμούς. Από την σκοπιά αυτή θεωρώ θετικό ότι η αξιωματική αντιπολίτευση μετά από μια μακρά περίοδο πολιτικής αστάθειας απέκτησε αρχηγό.

Η εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ δημιουργεί κινητικότητα πολιτικών στελεχών στα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΠΟΤΑΜΙ, ΠΑΣΟΚ, ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΟΩΝ, τα οποία αντέδρασαν ανακλαστικά, δυστυχώς δεν δημιουργεί πολιτική αλλά παραπολιτική. Φοβάμαι ότι η ΝΔ και όσοι συστρατευτούν μαζί της, θα επιχειρήσουν να αναδομήσουν ένα παρωχημένο πολιτικό λόγο, αναζητώντας στο πρόσωπο του Κυριάκου τον αντί-Αλέξη, με σωματοφύλακές του τον Κάïν και τον Άβελ. Θέλουν να ξαναγυρίσουν την πολιτική ζωή του τόπου στα «μπλε» και «πράσινα» καφενεία ενώ η χώρα έχει ανάγκη από ένα πρωτοποριακό, συνθετικό και αποτελεσματικό Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Ανεξάρτητα του τι θα επιδιώξει η αντιπολίτευση, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι αποφασισμένη να υπηρετήσει αυτό το Στρατηγικό Σχέδιο».

Πως βρίσκει τους ΑΝΕΛ η νέα χρονιά; Τι θα σηματοδοτήσει το συνέδριο του κόμματος και ποια θέματα θα τεθούν σ΄αυτό;

«Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, στις 15 Νοεμβρίου 2015, πολύ πριν από το φιάσκο των πρώτων εκλογών για ανάδειξη αρχηγού στη ΝΔ, αποφάσισαν στο Εθνικό Συμβούλιο την διοργάνωση του 3ου Συνεδρίου τον Μάϊο του 2016 στην τακτή ημερομηνία βάση του ιδρυτικού τους καταστατικού. Αυτό  προς απάντηση όσων κακόβουλα μας κατατάσσουν σε αυτούς που θορυβήθηκαν με την εκλογή Μητσοτάκη. Βλέπετε, το ένα μετά το άλλο τα κόμματα της αντιπολίτευσης και η ΝΔ προχωρούν σε έκτακτα συνέδρια.

Ως πρόεδρος του συνεδρίου, προχώρησα, σε συνεργασία με τον Πάνο Καμμένο, στη διευρυμένη θεσμική κεντρική οργανωτική επιτροπή συνεδρίου (ΚΟΕΣ) που ήδη συνεδρίασε τρεις φορές και σταδιακά συγκροτούνται στις περιφερειακές ενότητες οι ΟΕΣ. Παράλληλα ανανεώνονται οι κατάλογοι των μελών και έχουν ξεκινήσει οι εγγραφές νέων. Αυτό που θα σηματοδοτήσει το συνέδριο, εκτός της εκλογής όλων των οργάνων από τη βάση, θα είναι η επικαιροποίηση του ιδεολογικοπολιτικού μας πλαισίου, που ήδη έχει καταρτιστεί για να συζητηθεί στη βάση,  καθώς και ο πολιτικός σχεδιασμός.

Η συνεργασία με το ΣΥΡΙΖΑ ουδόλως μας καθιστά συνιστώσα του, είναι καθαρή και έντιμη και συντελείται στη βάση, του να βγει η χώρα από τον οικονομικό φαύλο κύκλο, να υπάρξει κάθαρση από την διαπλοκή και την διαφθορά και να τεθούν οι βάσεις για μια έγκυρη Στρατηγική Ανάπτυξης της χώρας.

Οι ΑΝΕΛ εργάζονται πάνω σε ένα σχέδιο που βασίζεται σε τρεις λέξεις κλειδιά Ανακούφιση- Ανάκαμψη – Μεταρρύθμιση.

Εργαζόμαστε για ένα “New Deal” που θα απελευθερώσει τις παραγωγικές δυνάμεις, θα βοηθήσει την επιχειρηματικότητά  με ρίσκο που θα πριμοδοτήσει την εργασία και το ζωντανό κεφάλαιο που δεν θα επενδύεται με νοοτροπία καθαρά  εισοδηματική και δημοσιοϋπαλληλική.

Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της αποτυχίας, γι’ αυτό και καταθέσαμε την πρόταση νόμου για την δεύτερη ευκαιρία.

Αναδεικνύουμε με έμφαση τη νέα ηθική του πολίτη που συνοψίζεται  στο τρίπτυχο: εργασιακό ήθος – δικαιώματα – υποχρεώσεις.

Θέλουμε την Ευρώπη των εθνών κρατών, όχι γιατί είμαστε ευρωσκεπτικιστές, αλλά γιατί μόνο ισότιμα και κυρίαρχα κράτη μπορούν να ολοκληρώσουν την ευρωπαϊκή ενοποίηση. Θέλουμε την αγορά κάτω από κανόνες για να μην αυτοκαταστραφεί.

Όλα αυτά μας διαφοροποιούν ως ένα γνήσια ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΛΟ πατριωτικό κίνημα».

Ποιο το σχόλιό σας για τα αποτελέσματα των τελευταίων δημοσκοπήσεων; Έχουν βάση τα ευρήματα που δείχνουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε την πρώτη θέση ή ότι οι ΑΝΕΛ βρίσκονται κάτω από 3%;

«Η έκπληξή μου θα ήταν αν μετά την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, το σύστημα παρουσίαζε πρωτιά ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ πάνω από 3%. Δυστυχώς «ο λύκος κι αν εγέρασε, το χούι δεν αλλάζει». Ο δρόμος είναι μακρύς και δύσκολος, γνωρίζουμε τις παγίδες αλλά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είναι η μοναδική πολιτική ελπίδα για την Ελλάδα».

Ποιες οι δράσεις που έχετε προωθήσει από τη θέση του Υφυπουργού Μεταφορών; Ποιο το πλάνο σας για το επόμενο διάστημα;

«Καταρχήν, θέλω να διευκρινίσω ότι η συνεργασία μου με τον Υπουργό κ. Σπίρτζη, είναι  άψογη και πάντα μετά από συζήτηση λαμβάνονται πρωτοβουλίες ευρύτερα των αυστηρά καταγεγραμμένων αρμοδιοτήτων μου. Οι Μεταφορές τα Δίκτυα και οι Υποδομές καθώς και οι εποπτευόμενοι Οργανισμοί σταθερής και μη, τροχιάς, είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Μεταφορές χωρίς Υποδομές, χωρίς  Τηλεπικοινωνίες και χωρίς ηλεκτρονικές  καινοτομίες δεν υπάρχουν. Ο ρόλος του Υπουργείου Μεταφορών είναι επιτελικός, διότι οι Μεταφορές αναδεικνύουν τη μεγάλη γεωδυναμική του χώρου και ανοίγουν ορίζοντες στην επιχειρηματικότητα. Γεωγραφικά η Ελλάδα είναι  ιδανικός διαμετακομιστικός κόμβος στη ΝΑ Μεσόγειο και επειδή έχουμε  ανταγωνιστές, δεν πρέπει να ολιγωρούμε.

Από την ανάληψη των καθηκόντων μου άμεσα προωθήθηκαν όλα τα ανοιχτά ζητήματα των  Logistics. Επιτέλους έχουμε το Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Στην ίδια κατεύθυνση , για το Θριάσιο πεδίο, το μεγαλύτερο hub των Βαλκανίων, θα έχουμε  τις οριστικές προσφορές μέχρι τέλος Μαΐου 2016.  Ήδη  το 67% του οργανισμού λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) περιήλθε στην Cosco. Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, project αντίστοιχο του Θριασίου, καθαρίζεται με γοργούς ρυθμούς από τα παλιά πυρομαχικά και ωριμάζουν τα τεύχη δημοπράτησης. Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) είναι ενημερωμένος γι’ αυτό.

Προωθήθηκε και εντός του Ιουλίου 2016 θα έχουμε από το Εθνικό  Μετσόβιο Πολυτεχνείο, την προμελέτη για το project του Ελαιώνα, το μεγαλύτερο και από το Ελευθέριος Βενιζέλος κέντρο χερσαίων επιβατικών μεταφορών σε συνεργασία της Αττικό Μετρό με τα ΚΤΕΛ μέσω του Κ.Σ.Α.Υ.ΛΕ και τους Δήμους Αθηναίων και Αιγάλεω.

Μέσα στον Ιούλιο 2016 θα έχουμε έτοιμο το Action Plan για τα Logistics  καθώς και την στρατηγική για τις μεταφορές της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα καταρτισθούν μέσω    της τεχνικής βοήθειας.

Σχεδιάζεται με γοργούς ρυθμούς, πιθανόν με συμβάσεις παραχώρησης το project λιμάνι – αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης – εμπορευματικό κέντρο με το Δήμο και η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Υπό σκέψη βρίσκεται και το θέμα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» για την εξασφάλιση της δια- λειτουργικότητας με το σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ-Π.

Επίσης μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων διεθνών οργανισμών, αποφασίστηκε να συνταχθεί  Εθνικό Σχέδιο για την Στρατηγική των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, ύψους 2,5-3 εκ. ευρώ, που μεταξύ άλλον θα επιτρέψει  την ωρίμανση έργων  που θα είναι ελκυστικά για να χρηματοδοτηθούν και μέσω του εγγυοδοτικού πακέτου Γιούνκερ των 315 δισ. Ευρώ συνολικά.

Τέλος, επιλύσαμε δεκάδες τρέχοντα ζητήματα, πολύ σημαντικά όμως στην καθημερινότητα του πολίτη».

Πριν από μερικές εβδομάδες δηλώσατε (σε τηλεοπτική εκπομπή και σχετικά με την αύξηση του κόστους μετακίνησης στην Αθήνα) πως «το ηλεκτρονικό εισιτήριο (σσ: των ΜΜΜ) θα φέρει κοινωνική δικαιοσύνη». Τι ακριβώς σχεδιάζετε και πως θα ωφελήσει τους πολίτες η εφαρμογή του μέτρου αυτού; Υπάρχει περίπτωση εκπτώσεων ή μειώσεων ανάλογα με τη διαδρομή; Υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα;

«Όπως γνωρίζετε, οι επιβατικές μεταφορές εκτελούνται από τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, τα αστικά επαρχίας, τα τουριστικά, την ΤΡΕΝΟΣΕ, τον ΟΑΣ Αθηνών και τον ΟΑΣ Θεσσαλονίκης. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι εισιτηριοδιαφυγή γίνεται  μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ο κρατικός προϋπολογισμός καλύπτει το έλλειμα των οργανισμών αυτών. Συνεπώς, από τους φόρους ενός πολίτη της Λακωνίας ή του Έβρου που ποτέ δεν επισκέφθηκε στην ζωή του την Αθήνα ή την Θεσσαλονίκη , επιδοτούνται αυτοί που κάνουν χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και δεν πληρώνουν. Παράλληλα, είναι άδικο κάποιος που πηγαίνει από Ομόνοια – Σύνταγμα, να πληρώνει το ίδιο εισιτήριο με αυτόν που πηγαίνει από Ελληνικό – Κηφισιά.

Υπό την έννοια αυτή, το ηλεκτρονικό εισιτήριο επιφέρει κοινωνική δικαιοσύνη, διότι αποτρέπει την εισιτηριοδιαφυγή και ακυρώνεται ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση.   Θα έχει εφαρμοστεί ολοκληρωτικά μέχρι τα μέσα του 2017 στην Θεσσαλονίκη, (συμβατική υποχρέωση του ΟΑΣΘ), και μέχρι τα μέσα του 2018 στην Αθήνα. Ήδη τα τρία κλειδιά του συστήματος έχουν σφραγισθεί και οι εταιρίες που ανέλαβαν το έργο, προχωρούν».

 

Favorite Sites:

Επικοινωνία:

Email: pansgouridis@gmail.com